Effekt
read more
Ledarskap
Intervju

Hur SD Worx bygger en testkultur för kontinuerlig förbättring

Marknadschefer i B2B-bolag står inför en dubbelutmaning: de ska bevisa värdet av långsiktigt varumärkesbyggande och samtidigt leverera kvalificerade säljmöten. I en omvärld som ständigt förnyas.

By

Marcus Samuelsson

on

10/31/25

read more
Intervju
B2B

Från silos till samverkan: Hur Zelly integrerar marknad och sälj med tvärfunktionella team

Andreas Lantz, Head of Sales & Marketing på Microsoft-partnern Zelly, omvandlade en organisation i silos till ett intäktsdrivande samspel mellan sälj, marknad och Customer Success.

By

Marcus Samuelsson

on

10/21/25

read more
Taktik
Rapport

Liveupplevelser ökar köpintention med upp till 264%

I en tid där konsumenter överöses av AI-genererat innehåll finns det något teknologin inte kan ersätta, det mänskliga mötet.

By

Isak Wahlberg

on

10/1/25

read more
Taktik
Nyheter

Ny trend: så når varumärken nya målgrupper på spelplattformar som Discord och Twitch

I takt med att traditionella reklamkanaler blir allt mer mättade söker varumärken nya sätt att nå engagerade målgrupper. Spelplattformar som Discord, Roblox och Twitch erbjuder kanaler där företag kan

By

Isak Wahlberg

on

10/1/25

read more
Kommunikationskoncept
Case

Hur Pripps Blå tog 30% av marknaden genom långsiktigt varumärkesbyggande

Pripps Blå visar kraften i långsiktigt varumärkesbyggande. Genom konsekvent sommaridyll och starka känslor blev ölen synonym med svensk sommar och tog upp till 30 procent av marknaden.

read more
Varumärke
Varumärke

Hur Hendrick’s Gin använder nostalgi för att bli distinkt och mindre priskänsligt

I en värld av modern och minimalistisk varumärkesdesign har Hendrick’s Gin lyckats med ett nostalgiskt uttryck. Här är de beteendevetenskapliga principerna bakom deras tillväxt.

read more
Case
Case

Strategin bakom McDonald's "i'm lovin’ it": en berättelse om varumärkesrelevans och förtroende

Från kris till ikon, så räddade “i’m lovin’ it” McDonald’s rykte och relevans med musik, mod och marknadsföring i världsklass. En comeback med viktiga lärdomar för alla varumärken.

read more
Intervju
Varumärke

Hur Fotografiska skapar event som bygger varumärket på djupet

I en tid där få budskap får genomslag, kan möten och upplevelser skapa starka känslor och långvariga minnen. Emmy Sundberg på Fotografiska berättar hur du skapar event som bygger varumärken.

read more
Guide
Guide

Hur du bevisar varumärkets värde i siffror för ledningen

Marknadsföring är inte en kostnad, utan en investering i immateriella tillgångar och en väg till företagets “pricing power”. Men så länge vi pratar marknadsspråk, förblir vi missförstådda.

read more
B2B
Case

Här är alla B2B-kampanjer som vann på Cannes Lions 2025

På årets Cannes Lions tilldelades Grand Prix i Creative B2B till GoDaddy för kampanjen ‘Act Like You Know’. Här sammanfattar vi alla 13 B2B-vinnare och deras kampanjer.

read more
Ai
Ai

Så blir du en bättre marknadsförare med AI: 5 tips från Henrik Vikström

AI är här för att stanna – men hur använder man det smart i marknadsföring? Pixels vd Henrik Vikström delar 5 konkreta tips för dig som vill jobba smartare, inte hårdare.

By

Isak Wahlberg

on

6/2/25

read more
Guide
Guide

Effektprinciperna: hur du skapar kommunikation som säljer

Vill du skapa kommunikation som verkligen påverkar? Lär dig de 8 effektprinciperna – en checklista för idéer som driver beteende och affär.

By

Redaktionen

on

5/27/25

read more
Ai
Effekt

De viktigaste nyheterna från Google I/O 2025

Google I/O 2025 visar att AI nu styr hur vi söker, handlar och annonserar. Läs om nya verktyg, förändrad söklogik och vad det betyder för dig som jobbar med marknadsföring.

By

Redaktionen

on

6/2/25