Liveupplevelser ökar köpintention med upp till 264%

I en tid där konsumenter överöses av AI-genererat innehåll finns det något teknologin inte kan ersätta, det mänskliga mötet.

Skriven av
Isak Wahlberg
den
1/10/2025
Kategori:
Rapport

Hur liveupplevelser driver förtroende och köpintention

  1. Effekten av liveupplevelser: Över 90% av deltagarna som uppgav ökat förtroende genomförde sedan ett köp.

  2. Stärkt köpintention: Deltagare som upplevde ökat förtroende var 264% mer benägna att säga att de skulle genomföra ett köp.

  3. Transparens och äkthet: Deltagare, i undersökningen, som beskrev ett evenemang som ”transparent” och ”äkta” uttryckte 91% köpintention.


I en tid där konsumenter överöses av AI-genererat innehåll finns det något teknologin inte kan ersätta, det mänskliga mötet. Nya rapporter visar att event och riktiga upplevelser både bygger förtroende och driver köpintention med 264%.

Förtroendeekonomi

Spiros Experiential Marketing Impact Report (EMIR), en studie baserad på över 2 000 konsumenter som deltagit i live-evenemang inom CPG (konsumentförpackade varor) och teknik, visar att förtroende inte är en obetydlig parameter. Det är en av de starkaste indikatorerna för köpintention. Över 90% av deltagarna som uppgav ökat förtroende för ett varumärke efter ett evenemang genomförde sedan ett köp. När förtroendet inte ökade sjönk köpintentionen till 34%.

Förtroende är också något som kan stärkas genom att strategiskt designa upplevelser. Tydlig och ärlig kommunikation bidrar till ökat förtroende. Bland deltagare som beskrev ett evenemang som ”transparent” och ”äkta” uttryckte 91% köpintention, nästan tre gånger fler än de som hade en neutral upplevelse, enligt EMIR.

I en tid när konsumenter är skeptiska till tillrättalagda digitala narrativ blir bevis från verkligheten viktigare. McKinseys State of the Consumer 2025 visar samma tendens. Även om sociala medier påverkar upptäckten av nya varumärken, är förtroendet lågt. 36% av amerikanska konsumenter och 56% av brittiska anger att sociala medier är den minst pålitliga källan kopplat till varumärkens kommunikation.

Ökad spridning och starkare köpintention

EMIR visar också att det förtroende som byggs genom liveupplevelser inte bara ger en positiv känsla, det förstärker även andra effekter:

  • Rekommendationer ökar: 96% av deltagarna på teknik-evenemang och 94% på CPG-evenemang som kände ökat förtroende uppgav att de skulle rekommendera varumärket till andra.

  • Köpintention stärks: Deltagare som upplevde ökat förtroende var 264% mer benägna att säga att de skulle genomföra ett köp, jämfört med dem som inte gjorde det.

  • Spridning växer: Delningsnivåerna i sociala medier nådde sin topp när evenemangen upplevdes som autentiska och de som delade innehåll var nästan dubbelt så benägna att själva genomföra ett köp.

Förtroende som strategi

Enligt Gartners Marketing Predictions kommer 60% av marknadschefer senast under 2026 att använda verktyg för att säkerställa icke AI-genererat innehåll, understödja användargenererat innehåll och realtidsövervaka sina kanaler och innehåll  i syfte att skydda sig mot vilseledande material skapat av generativ AI.

Detta är inte en liten trend, utan ett tecken på att förtroende har blivit en strategisk prioritet. Live-evenemang fungerar som acceleratorer för förtroende. Med en strategiskt utformad upplevelse, byggd kring publikens behov, beteenden och prioriteringar, kan man föra deltagarna genom hela resan. Från uppmärksamhet till engagemang, förtroende och slutligen handling. 

Om kunderna enbart mött varumärket online, där bilder och budskap kan fabriceras, riskerar osäkerhet och skepsis att ta över. Men när de får en direkt upplevelse av varumärket, möter människorna bakom produkten och själva kan prova den, skapas ett förtroende som inte kan byggas digitalt. EMIR visar tydligt att när förtroendet väl finns, ökar också sannolikheten för köp.

Taggar:
Isak Wahlberg

Isak är skribent på CMOsvepet. Med 9 års erfarenhet som copywriter på reklambyråer och som konsult rapporterar han om ett brett spektra av nyheter inom allt från sociala medier och podcasts till AI och annonsmotorer.