Här är alla B2B-kampanjer som vann på Cannes Lions 2025

På årets Cannes Lions tilldelades Grand Prix i Creative B2B till GoDaddy för kampanjen ‘Act Like You Know’. Här sammanfattar vi alla 13 B2B-vinnare och deras kampanjer.

Skriven av
Marcus Samuelsson
den
19/8/2025
Kategori:
Case

Om Cannes Lions Creative B2B

Cannes Lions Creative B2B-kategori belönar banbrytande kreativitet och effektivitet i arbetet med produkter och tjänster som köps av andra företag. Kommunikationen ska demonstrera en blandning av kortsiktig taktik och långsiktig varumärkesbyggande strategi som engagerar kunder, stärker varumärket och driver tillväxt.

Ett antal kriterier beaktas vid bedömningen och viktas enligt följande: 20% kreativ idé, 30% strategi, 20 % genomförande och 30% resultat.

Grand Prix: GoDaddy, “Act Like You Know”

Kategori: Integrated Campaigns

Guld: Renault, “UN.Patent”

Kategori: Corporate Purpose & Social Responsibility

Guld: JC Decaux, “Still Open“

Kategori: Market Disruption

Silver: Mibanco, “Estibadores”

Kategori: Targeting & Engagement

Silver: iFooD, “Recipe for Growth”

Kategori: Effectiveness & Measurement

Silver: PetPace, “Animal Alerts”

Kategori: Corporate Purpose & Social Responsibility

Silver: ASICS, “The Desk Break Clause”

Kategori: B2B Influencer Marketing

Brons: Heineken, “Starring Bars”

Kategori: Cross-Channel Storytelling

Brons: Academy of Motion Picture Arts & Sciences – Raksich – Chicago Hearing Society, “Caption with Intention”

Kategori: Innovative use of Content 

Brons: Arla, “Recipe for Change”

Kategori: Targeting & Engagement

Arlas “Recipe for Change”, adresserade matosäkerhet i Libanon genom att omvandla traditionella hemlagade recept till en skalbar restaurangmodell, vilket genererade hållbara inkomster för lokala mödrar.

Kampanjen fick också ett silverlejon i kategorin Brand Experience & Activation.

Brons: Ziploc, “Preserved Promos”

Kategori: Market Disruption

Brons: Nescafé, “Plantlets for Future“

Kategori: Market Disruption

Brons: LinkedIn, “Everybody’s Business”

Kategori: Craft in B2B

LinkedIns ”Everybody's Business”, är en dokumentär som utforskar framväxten av B2B-marknadsföring. Filmen skapades i samarbete med Breakwater Studios och lyfter fram de ofta okända hjältarna inom B2B-marknadsföring och deras berättelser.

Taggar:
Marcus Samuelsson

Marcus är redaktör på CMOsvepet. Med 10 års erfarenhet som marknadschef och som tillväxtstrateg på kommunikationsbyrån Conceptique, delar han strategiska perspektiv och utforskar beteendevetenskap, kreativ kommunikation, kundinsikt och praktiska case.