Här är världens 10 mest inflytelserika marknadschefer 2025

Forbes har utsett världens mest inflytelserika marknadschefer 2025. De formar varumärken, driver tillväxt och förändrar kulturen – här är topp tio som verkligen gör skillnad.

Skriven av
Redaktionen
den
22/9/2025
Kategori:
Nyheter

Världens 10 mest inflytelserika marknadschefer

  1. Marian Lee, Netflix
  2. Chris Davis, New Balance
  3. Asmita Dubey, L’Oréal
  4. Marcel Marcondes, AB InBev
  5. David Sandström, Klarna
  6. Asad Ayaz, Disney
  7. Tim Ellis, NFL
  8. Kofi Amoo-Gottfried, DoorDash
  9. Colin Fleming, ServiceNow
  10. Lennard Hoornik, Jaguar Land Rover

För 13:e året i rad presenterar Forbes sin lista över världens 50 mest inflytelserika marknadschefer, personer vars påverkan på varumärken, affärer och kultur sträcker sig utanför det traditionella marknadsföringsfältet.

Vad räknas som verklig påverkan?

I en värld där likes, följare och paneldeltaganden ofta misstas för inflytande, menar Forbes att det som verkligen räknas är konkret påverkan på affären. De mest inflytelserika marknadscheferna behöver inte vara de mest högljudda, ofta tvärtom. Istället kännetecknas de enligt Forbes av förmågan att:

  • Ändra beteenden och attityder hos konsumenter och kollegor

  • Stärka varumärken på lång sikt

  • Bidra till tillväxt och påverka företagskultur och strategi

Data som grund

Tillsammans med Sprinklr och LinkedIn har Forbes analyserat över 10 miljarder datapunkter för att identifiera vilka marknadschefer som verkligen gör skillnad. Analysen utgick från över 1500 CMOs världen över, och inkluderade ett 20-tal mätvärden kopplade till räckvidd, innovation, kommersiell påverkan och branschinflytande.

Top 10 

1. Marian Lee, Netflix

Marian Lee har förvandlat Netflix från en innehållsplattform till en kulturell kraft. Med en reklam­budget på nästan 2 miljarder dollar driver hon storsatsningar som Squid Game-comebacken, NFL:s "Beyoncé Bowl" och interaktiva upplevelser som Tudum-festivalen.

Hennes strategi sätter tittarna i centrum och har stärkt Netflix annonsaffär, som nu når 94 miljoner användare. För andra året i rad toppar hon Forbes lista och varit starkt bidragande till att bolagets aktie har ökat med 93% på ett år.

2. Chris Davis, New Balance

Chris Davis har positionerat New Balance som ett globalt trend- och sportvarumärke genom smarta samarbeten med bl.a. Shohei Ohtani, Miu Miu och Coco Gauff. Med fokus på kulturell relevans framför hype har han drivit varumärket till rekordintäkter på 7,8 miljarder dollar och fyra år i rad med över 20% tillväxt.

3. Asmita Dubey, L’Oréal

Asmita Dubey leder marknadsföring och digital innovation för L’Oréal global. Hon har stärkt bolagets position inom “beauty tech” med AI-drivna verktyg som virtuella sminktester, med över en miljard användningar, och personliga rekommendationer.

Under året lanserade hon AI-labbet CREAITECH i samarbete med Nvidia och Google, som skapar cirka 50 000 bilder och 500 videor varje månad, vilket effektiviserar innehållsproduktionen och möjliggör snabb lokalisering av marknadsföringsmaterial. Hon har även expanderat L’Oréals nätverk till 60 000 influencers, vilket bidragit till att koncernen nu står för 30% av den globala skönhetspåverkan.

4. Marcel Marcondes, AB InBev

Marcel Marcondes styr marknadsföringen för världens största bryggeri, med över 500 varumärken globalt. Genom en fokuserad "megabrand"-strategi satsar han på starka, känslodrivna varumärken som Corona och Budweiser för att bygga global enhetlighet och premiumkänsla.

Under året lanserades Corona Cero i över 40 länder, och bolagets interna plattform CreativeX har förbättrat marknadsföringskvaliteten världen över. AB InBev utsågs till världens mest effektiva marknadsförare för fjärde året i rad av The Effies, och aktien har ökat med över 42 % hittills i år.

5. David Sandström, Klarna

David Sandström omformar marknadsföring i AI-eran genom att införa över 300 AI-verktyg i Klarnas globala marknadsprocesser. Resultatet är halverade kostnader för bildproduktion, kampanjer som tas fram på dagar istället för veckor och stora besparingar.

Han har gjort Klarna till ett kulturellt relevant och tekniskt avancerat varumärke, långt bortom traditionell fintech. Under 2024 ökade Klarnas intäkter med 24%.

6. Asad Ayaz, Disney

Asad Ayaz leder Disneys globala varumärkesstrategi och marknadsföring för både filmer, streaming och nöjesparker. Han har samlat ihop Disneys interna byråer och skapat kampanjer som ”Deadpool & Wolverine”, Hulu-on-Disney+ och virala event som ”Apes on Horses”.

Under hans ledarskap har Disney lanserat tre miljardsuccéer på bio och bolagets aktie har ökat 12 % hittills i år.

7. Tim Ellis, NFL

Tim Ellis ansvarar för marknadsföring av NFL, USA:s största sport- och medievarumärke. Han har drivit ligans globala expansion med matcher i bl.a. São Paulo, Madrid och Berlin, samt fördjupat kontakten med fans genom kampanjer som visar spelarnas mänskliga sidor.

Kampanjen “Every Kid Can Be Somebody” blev en av de mest hyllade under Super Bowl 2025. NFL:s satsning på “flaggfotboll” och ungdomsengagemang stärker dess kulturella relevans, och intäkterna ökade med 13 % under 2024.

8. Kofi Amoo-Gottfried, DoorDash

Kofi Amoo-Gottfried driver DoorDash:s varumärkesstrategi och kundengagemang, och har hjälpt företaget bli en ledande aktör i USA med 60% marknadsandel inom matleveranser. Han fokuserar på att göra DoorDash till en självklar del av vardagen för miljontals användare globalt.

Under hans ledning växte beställningarna med 19 % under det senaste året, och företaget expanderar nu internationellt, bland annat via förvärvet av Deliveroo. Aktien har ökat med över 92 % på ett år.

9. Colin Fleming, ServiceNow

Colin Fleming leder den globala marknadsstrategin för mjukvarujätten ServiceNow, och har förvandlat företagets marknadsföring från produktfokuserad till en stark varumärkesdriven strategi. Han betonar storytelling och kulturell relevans i en traditionell teknisk bransch.

Under hans ledning har marknadsföring blivit en strategisk partner till försäljningen, och ServiceNow har blivit en kulturell kraft inom B2B. Varumärkesvärdet ökade med 57% på ett år och aktien steg med över 47%.

10. Lennard Hoornik, Jaguar Land Rover

Lennard Hoornik har lett den omtalade varumärkesförnyelsen av Jaguar och Land Rover. Samt varit central för deras “Reimagine”-strategi som fokuserar på modern lyx och elektrifiering. 

Han drev kampanjen “Copy Nothing” och lanseringen av den eldrivna konceptbilen Type 00, vilket väckte stor uppmärksamhet och debatt inom marknadsföring. Under hans ledarskap nådde JLR rekordresultat och hade sin nionde raka kvartal med vinst.

Här hittar du hela Forbes lista över världens 50 mest inflytelserika marknadschefer. 

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.