B2B-marknadsföring i siffror: 73% av beslutsfattare ser AI som framtidens kreativa verktyg
Tre av fyra (73%) beslutsfattare inom B2B-marknadsföring anser att reklamens framtid från 2030 och framåt kommer att präglas av ett ökat beroende av AI för att skapa kreativt innehåll.
AI och nya kanaler utgör framtiden för B2B-marknadsföring
- AI driver framtiden: 73% av B2B-beslutsfattare tror att AI-genererat kreativt innehåll kommer definiera reklamens framtid efter 2030.
- Investeringar i AI: 85% av företagen satsar aktivt på AI och maskininlärning för datadrivna, kreativitetsfokuserade lösningar.
- Performance marketing: 84% går bort från traditionell räckviddsbaserad reklam till resultat- och datadriven marknadsföring.
- Flerkanaliga strategier: Personalisering i stor skala (66%), VR/AR (66%), interaktiva och spelifierade annonser (62%), röststyrd reklam (61%), influencers/mikro-influencers (60%).
- Nya kanaler: 90% satsar på podcasts och ljudannonsering, 80% på VR/AR, CTV blir allt viktigare.
Kontinuerlig anpassning: 96% anpassar löpande sina reklamsstrategier efter digitala plattformars och konsumenters förändrade beteenden.
Tre av fyra (73%) beslutsfattare inom B2B-marknadsföring anser att reklamens framtid från 2030 och framåt kommer att präglas av ett ökat beroende av AI för att skapa kreativt innehåll. Detta var det mest populära svaret i en ny undersökning från B2B-marknadsföringsföretaget Madison Logic.
Undersökningen genomfördes online i USA mellan den 2 och 8 september 2025 och omfattade 314 deltagare. Samtliga respondenter var marknads-, reklam-, PR- eller sociala medier-beslutsfattare på chefsnivå eller högre.
AI och framtidens marknadsföring
“Att AI dominerar resultaten är inte förvånande,” säger Liz Ronco, Senior Vice President på Madison Logic. “För bara ett år sedan var många marknadsförare mer skeptiska till att AI ensamt skulle forma framtiden för B2B-marknadsföring. Idag ser beslutsfattare tydligt hur världen har förändrats och hur AI snabbt har blivit en central del.”
I undersökningen uppgav 85% av marknadsförarna att deras företag aktivt investerar i AI och maskininlärning för att driva övergången mot en datadriven lösning med fokus på kreativitet.
Skifte mot performance marketing
Mer än fyra av fem (84%) respondenter uppger att deras företag rör sig bort från traditionell marknadsföring med fokus på räckvidd och istället satsar på performance marketing, som använder data och insikter för att styra beslut och maximera resultat.
B2B-marknadsföring bortom AI
Även om AI-drivna kreativa processer var det mest framträdande svaret kring framtiden för B2B-kommunikation, följde flera andra strategier tätt bakom, uppger Chief Marketer som fått ta del av hela rapporten:
- Personaliserad kommunikation i stor skala – 66%
- VR och AR – 66%
- Resultatdrivna strategier – 62%
- Interaktiva och spelifierade annonser – 62%
- Röststyrd reklam – 61%
- Samarbete med influencers och mikro-influencers – 60%
Nya kanaler och strategier
Enligt undersökningen utökar 90% av företagen användningen av nya kanaler, såsom podcasts och ljudannonsering. 80% satsar på nya teknologier som VR och AR. Madison Logic framhåller även connected TV (CTV) som en växande kanal för marknadsföring.
Faktum är att 96% av beslutsfattarna uppgav att deras företag kontinuerligt anpassar sina reklamsstrategier för att hänga med i de snabbt föränderliga digitala plattformarnas och konsumenternas preferenser.
-min.jpg)
