Årets julreklamer 2025: Från stjärnglans till AI-fiaskon
Julen är högsäsong för reklambranschen och 2025 är inget undantag.
Julen är högsäsong för reklambranschen och 2025 är inget undantag. Tillvägagångssättet är nästan alltid detsamma: nostalgi, humor och stora känslor. Årets skörd bjuder på allt från exklusiva kändisfester och nostalgiska leraanimationer till misslyckade AI-experiment.
Här är några av de bästa, och sämsta, internationella julreklamerna 2025.
Barbour – Wallace & Gromit
I en tid dominerad av AI väljer Barbour det motsatta spåret: äkta hantverk. I samarbete med animationsstudion Aardman får vi återse de brittiska ikonerna Wallace & Gromit. Reklamen hyllar det traditionella hantverket och upplevs som just det. Ett charmigt hantverk och inte som en påträngande annons.
LEGO – Hello, is it play you're looking for?
Lekfullheten står i centrum hos LEGO, som tolkar Lionel Richies ”Hello” på ett humoristiskt sätt. Filmen följer en 12-årig pojke som byter mobilskrollandet mot byggande när figurer som Darth Vader, Hulken och Batman bokstavligen bär bort honom från sängen. Budskapet är tydligt och aktuellt: släpp skärmen och återupptäck glädjen i den analoga leken.
Burberry – ’Twas the Knight Before…
Burberry satsar helhjärtat på lyx i årets kampanj. Med Jennifer Saunders som värdinna för en fest i ett townhouse i London, ser vi gäster som Naomi Campbell, Ncuti Gatwa och Son Heung-min mingla. Reklamen lägger handlingen åt sidan för att istället fokusera helt på estetik och känsla. Resultatet är en snygg mix av digitala inspelningsmetoder och grynig handkamera med en ganska tydlig känsla av Wes Andersons filmer och estetik.
John Lewis – Where Love Lives
Det brittiska varuhuset John Lewis håller fast vid sin tradition av emotionell storytelling. Årets film fokuserar på relationen mellan far och son och lyfter fram sårbarhet som något värt att fira. Med ett starkt musikval som spelar på tittarens nostalgi skapas en hjärtvärmande påminnelse om vad julen handlar om. Extra kul är att låten som står i fokus är en klassisk produktion från 90-talet av den svenska producenten Lars Lahti Kronlund.
Waitrose – The Perfect Gift
Waitrose väljer även de kändisspåret men med en varm ”Love Actually”-känsla. Keira Knightley återvänder i en roll som känns skräddarsydd för henne, men den sista touchen är motspelaren och komikern Joe Wilkinson. Genom att para ihop den välkända Knightley med den mer jordnära Joe lyckas Waitrose avdramatisera sitt varumärke och bjuda in en bredare publik med en minifilm som känns som en romcom.
Heinz – It’s Heinz Season
Heinz tar oss med på en kort, bisarr och effektiv resa. Här är det inte den perfekta julen som visas upp, utan det charmiga kaoset. Familjen i filmen håller händer och läser bordsbön, men när bönen är slut rör sig ingen. Inte en gaffel lyfts. Tystnaden är total medan blickar utbyts över bordet. Det står klart att någon, eller något, saknas för att julmiddagen ska kunna börja på riktigt.
Sephora – It’s Time
Tyvärr lyckades inte alla i år. Sephora har hamnat i blåsväder med sin kampanj där ”The Queen of Christmas”, Mariah Carey, har huvudrollen. Reklamen, där sångerskan förvandlar en utarbetad, strejkande alv till en snögubbe istället för att hjälpa honom, har kallats tondöv. Istället för julglädje fick varumärket kritik för hur de skildrar arbetsvillkor mitt i julstressen.
McDonald’s – It's the Most Terrible Time of The Year
Även nederländska McDonald’s trampade snett. Deras försök att skapa en julreklam helt med hjälp av AI möttes av kritik och obehagskänslor snarare än ökad aptit. Publiken reagerade negativt på de onaturliga animationerna och ”uncanny valley”-känslan, vilket blev en påminnelse om att teknik inte alltid kan ersätta mänsklig värme. Reklamen har efter kritiken tagits bort från sociala medier.

