Annonsmarknaden vänder - sociala mediekreatörer passerar traditionella medier

2025 blir året då TikTok och YouTube går om tv och tidningar – kreatörsekonomin exploderar, annonsmiljarderna flyttar och medier tvingas tänka om.

Skriven av
Redaktionen
den
24/6/2025
Kategori:
Nyheter

2025 markerar en historisk vändpunkt i medielandskapet. För första gången kommer innehåll på plattformar som YouTube, TikTok och Instagram att generera mer annonsintäkter än traditionella medieaktörer såsom tv-bolag, tidningar och biografer. Det visar en ny rapport från WPP Media.



Kreatörsekonomin tar ledningen

Annonsering i anslutning till användargenererat innehåll, allt från videos och poddar till inlägg från enskilda kreatörer, växer kraftigt. Enligt WPP:s prognos ökar de globala intäkterna för kreatörer med 20 % under 2025, och väntas mer än fördubblas till 376,6 miljarder dollar fram till 2030.

”I år kommer mer än hälften av de globala innehållsbaserade annonsintäkterna att komma från användargenererade plattformar snarare än professionellt producerat innehåll”, slår rapporten fast.

Samtidigt är gränsen mellan professionellt och användargenererat innehåll inte alltid tydlig. Många influencers och kreatörer producerar material av hög teknisk kvalitet, ofta i samarbete med traditionella medier

Mobilskiftet driver konsumtionsmönstren

Bakom förändringen ligger det massiva skiftet till mobil konsumtion. Rapporten pekar på att mediekonsumtionen allt mer kretsar kring personliga perspektiv, nischade intressen och kreatörsdrivna format, vilket i sin tur påverkar både synen på varumärken och köpbeslut.

“Konsumenter ser i allt högre grad sina köpbeslut som en förlängning av sina värderingar, vilket gör kreatörernas röst extra kraftfull,” konstaterar analysen.

Traditionella medier pressas och anpassar sig 

De stora förändringarna i medielandskapet har också lett till att medier som traditionellt varit beroende av annonsering kämpar för att behålla sina intäkter, samtidigt som de tvingas spara in på andra områden. I Storbritannien har ITV varslat hundratals medarbetare i ett försök att ställa om utbudet. Channel 4 har samtidigt satsat offensivt på YouTube och TikTok för att locka en yngre målgrupp, och planerar nu att starta en intern studio för att hitta nya intäktsmodeller.

Douglas McCabe, vd på Enders Analysis, ett brittiskt analysföretag som är specialiserat på medier, telekom och teknik, beskriver utvecklingen som ”ett enormt kulturellt skifte på mycket kort tid.” 

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.