50% av CMO:er ägnar mer tid åt kortsiktiga mål och riskhantering än strategisk planering

Osäkerheten präglar 2025 – hälften av alla CMO:er fokuserar nu mer på kortsiktiga mål och riskhantering än långsiktig strategi. Ny rapport visar hur struktur och långsiktighet blir avgörande.

Skriven av
Redaktionen
den
24/6/2025
Kategori:
Rapport

En ny undersökning från World Federation of Advertisers, i samarbete med konsultbolaget The Intangibles, visar att hälften av CMO:er nu lägger mer tid på kortsiktiga mål och riskhantering på bekostnad av långsiktig strategisk planering. Ett tydligt skifte i osäkra tider.



Osäkerhet påverkar prioriteringar

Trycket på marknadschefer och marknadsbudgetar har hårdnat markant under 2025, som ett resultat av en höjd upplevd global osäkerhet: 

  • 93 % anser att affärsklimatet är mindre förutsägbart än för ett år sedan.
  • 81 % upplever att det är mer riskfyllt för varumärken nu än för ett år sedan.
  • 78 % menar att det inte längre känns som ”business as usual”
  • 82 % av respondenterna uppger att deras marknadsbudgetar och kampanjer granskas hårdare idag än för ett år sedan.

Riskhantering den nya rutinen

Undersökningen belyser en tydlig förflyttning mot mer försiktiga och kortsiktiga prioriteringar, där riskhantering blivit en naturlig del av marknadsarbetet. Skärpta processer, mer tvärfunktionellt samarbete och tydligare strukturer är alla medel för att minska risker:

  • 74 % genomför större “due diligence” i samband med sin marknadskommunikation.
  • 53 % vidtar extra åtgärder för att minimera risker kopplade till influencer-samarbeten.
  • 74 % uppger ökad tvärfunktionell samverkan för att riskminimera.
  • 61 % utvecklar tydliga ansvarsfördelningar för att hantera risker i marknadsföringen.

Långsiktig struktur ger trygghet

Jon Wilkins från The Intangibles (f.d. Global Chief Strategy Officer på Accenture Song) pekar på varför vissa företag tappar mark medan andra står starka. Han framhåller att företag som investerar i långsiktigt tänkande, en tydlig struktur och kontinuerlig riskövervakning ger handlingskraft även i turbulenta tider:

“There’s no doubt the waters are choppier than they have been before. There is risk in most aspects of strategy and planning for businesses and brands. What we have noticed is that clients who have invested in longer term thinking, platforms, frameworks and scenario planning, clients who are consistently monitoring against their specific risk profile, are making better decisions. Having a compass in a storm is not a nice to have, it’s a mandatory.”

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av WFA i samarbete med The Intangibles under april och maj 2025 och omfattar 29 CMO:er och och seniora policyansvariga, i mestadels globala roller. 

Läs mer om undersökningen och WFA här.

Läs mer om The Intangibles här

Bild: World Federation of Advertisers

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.