Spotifys nya satsning för marknadsförare
Spotify växlar upp för annonsörer med Creative Lab Hub och Creative Council – nya verktyg, AI och branschprofiler ska forma framtidens reklam på plattformen.
Ett kreativt nav för annonsörer
Spotify lanserade nyligen två initiativ som ska hjälpa varumärken att annonsera mer kreativt och effektivt på plattformen, Creative Council och Creative Lab Hub.
Creative Lab lanserades officiellt under Cannes Lions förra året som Spotifys interna kreativa byrå. Den består av berättare, marknadsförare, art directors, strateger och copywriters. Med målet att skapa reklam som känns naturlig i appens miljö.
Nu breddas satsningen genom Creative Lab Hub, en resursplattform för annonsörer. Här får varumärken tillgång till verktyg som:
- Insiktsrapporter
- Instruktionsvideor
- Guider för interaktiva format
- Tips på integrationer i ljud- och videopoddar
– Att skapa för Spotify är fortfarande en ny upplevelse för många annonsörer, särskilt inom ljud. Vi ersätter inte externa byråer, vi tillför ett lager av expertis, säger Kay Hsu, global chef för Creative Lab, till Adweek.
Hon beskriver Creative Lab som en plats för nära samarbete med Spotifys team, medan Creative Lab Hub är mer av ett självhjälpsverktyg, med bland annat generativ AI och data, för marknadsförare som snabbt vill komma igång med kampanjer.
Ett kreativt råd med tunga branschrepresentanter
Det andra initiativet är Creative Council, ett råd bestående av ledande kreatörer från några av världens största byråer och varumärken. Syftet är att forma framtidens reklam på Spotify och lyfta kvaliteten på möjligheten till berättande för varumärken som annonserar på plattformen.
– Vi vill utmana status quo och forma reklamens framtid tillsammans med några av branschens mest kreativa röster, säger Hsu.
Rådet kommer att, ge feedback på nya produktupplevelser, bidra till utvecklingen av kreativa verktyg och utforska nya sätt att skapa starkare kopplingar mellan varumärken och publik. Bland medlemmarna finns profiler som Liz Taylor (Ogilvy), Islam ElDessouky (Coca-Cola), Judy John (Edelman), Gabe Whaley (MSCHF) och Neil Heymann (Accenture Song).
Ny kreativ chef och annonsplattform
Spotify har sedan tidigare stärkt sin kreativa förmåga genom att rekrytera Jeremy Wirth som ny global kreativ chef. Samtidigt har företaget nyligen lanserat en helt ny plattform för programmatisk annonsering kallad Ad Exchange, vilket markerar en fortsatt offensiv satsning på deras annonseringsmöjligheter.

