Poddåret 2024: Statistik och Trender

Trots utebliven tillväxt lyssnar miljontals svenskar regelbundet på poddar. Årsrapporten för 2024 visar vilka genrer som engagerar mest – och hur annonsörer bör tänka inför 2025.

Skriven av
Redaktionen
den
2/6/2025
Kategori
Rapport
  1. 32% av svenskarna lyssnar på podd, minst en gång i veckan.

  2. Sveriges Radios poddar utgör 6 av de 10 mest lyssnade poddarna.

  3. Intervjupodcasts engagerar mest.

  4. Filmade podcasts för att skapa klipp i sociala medier kommer att bli en hygienfaktor.

  5. Annonsörernas krav på Brand Safety kommer att utmanas allt mer av yngre generation poddkreatörer.  

Kantar Sifo släppte tillsammans med ORVESTO Konsument i början av april rapporten Poddindex och poddlyssnande - Årsrapport 2024. Förutom statistik över poddlyssnandet 2024, innehåller rapporten även insikter om målgrupper och trendspaningar. Trots att lyssningen stått still under ett par år är podcasts ett medium som varje månad konsumeras av miljoner människor som utgör en väldigt dedikerad målgrupp. 

32% av svenskarna lyssnar på podd, minst en gång i veckan. 

Podcasts har växt kraftigt sedan mätningarna började genomföras 2015. Då uppgav 8% att de lyssnade på podcasts minst en gång i veckan. Sedan 2022 har den siffran legat still på 32% av befolkningen. Så även 2024. Av personerna som lyssnar på poddar varje vecka uppger 70% att de de regelbundet lyssnar på 1-5 poddar. I snitt följer en veckolyssnare fyra poddar regelbundet. 

Totalt lyssnas det på miljontals poddavsnitt varje vecka. Acast, en av mediahusen vars poddar mäts i undersökningen, uppger att de hade över 100 miljoner unika lyssnare i månaden i slutet av 2024. 

I ålderskategorierna 16-29 år och 30-49 år har lyssnandet minskat med 2% respektive 1% sedan 2023. Den målgrupp som ökat är 50-64 som gick från 25% 2023 till 26% lyssning 2024. Samtidigt har målgruppen 65-80 år backat med 3% från 17% till 14%. Snittåldern på en poddlyssnare är 41,4 år. 

Sveriges Radio dominerar

Bland de största poddarna 2024 är sex av de tio mest lyssnade, producerade av Sveriges Radio. Deras poddar på listan över de största poddarna är: P3 Dokumentär, P3 Historia, USApodden, P1 Dokumentär, Sommar & Vinter i P1 samt P3 Krim. 

Ser man istället till de fem största kommersiella poddarna är dessa i fallande ordning: ursäkta och Alex & Sigges podcast, distribuerad av Podspace. Aftonbladet Daily och Rättegångspodden, distribuerade av Acast samt Fallen jag aldrig glömmer, som distribueras av Podplay. 

Intervjupodcasts engagerar mest 

De tre genrer som engagerar mest har varit desamma sedan 2021. Högst upp ligger Intervjupoddar. 37,8% av veckolyssnarna uppger att det är den genre de helst lyssnar på. Underhållningspoddar kommer på en andra plats med 33,8%. På tredjeplats kommer genren Samhälle/Dokumentär med 32,7%. 

Krimkateogrin som blivit en stor del av podcastutbudet lyssnas helst på av 15,7% av veckolyssnarna. Trots att P3 Krim och Rättegångspodden båda är med på listan över de tio största poddarna i landet. Kategorierna Nyheter/Politik, Utbildning, Kultur, Vetenskap, Musik och Träning/Hälsa finns också med bland topp tio. 

Annonseringstrender 2025

För att förutspå poddlandskapets utveckling innehåller rapporten trendspaningar från de största distributörerna i landet. Johnna Bauer, Podcast Manager hos Bauer Media, ger insikter om hur man behöver tänka kring marknadsföring av poddar framåt:

 “2025 kommer visuellt innehåll i kortformat för sociala medieplattformar, särskilt för nylanserade poddar, att bli en hygienfaktor för marknadsföringen. Detta är en naturlig utveckling i takt med att poddmarknaden blir mer konkurrensutsatt.”

Ytterligare en aspekt att tänka på är begreppet “brand safety” som lever allt mer farligt i takt med att generation Z, med sin frispråkighet, tar allt större plats i poddmediet. 

“Med Gen Z:s frispråkighet kommer kreatörer börja utmana annonsörernas krav på “brand safety”, för vad är det egentligen att vara människa. Ingen är perfekt, lyssnarna tycker det är tråkigt att lyssna på perfektion. Man får fela, man får säga vad man tycker: vill varumärken vara med i den framtida matchen kommer de behöva våga ställa sig bakom profilerna som vet exakt hur de skall tala till sin publik”, menar Josephin Forssjö, Director CNS på Acast. 

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.