Guldägget - Här är vinnarna 2025

Guldägget 2025 är avgjort! Se vilka kampanjer, byråer och idéer som prisades i årets upplaga – från PR och film till innovation och design.

Skriven av
Redaktionen
den
5/6/2025
Kategori:
Tävlingar

Aktivering: Spells for Democracy: Ukrainian Witness – byrå: Kid Collective

Annonsering: Stockholms Auktionsverk 350 år – Stockholms Auktionsverk, byrå: Affairs / Holmström Creative

Audio: Max vs Max – Ett Radiodrama – Max, byrå: Åkestam Holst

Digitalt: The Timeless Experiment – Asket, byrå: Save Our Souls

Effekt: Tack för att du tar hand om oss – KPA Pension, byrå: Bloomy Ideas

Förpackningsdesign: Nytt förpackningssystem lyfter AEG – Electrolux/AEG, byrå: BVD Stockholm

Grafisk form: The Practice of Arranging Flowers & How to Embrace Seasonal Change – Liza Langen Flowers, byrå: Bryner Creative

Hantverk: The Heart Surgeon’s Cookbook – Getinge, byrå: Forsman & Bodenfors

Identitetsdesign: Socialdemokraterna Visuell Identitet – Socialdemokraterna, byrå: Kid Collective / Kid ID

Innovation: Julpåskölen – Eriksberg, byrå: BBDO

Integrerat: Finnes: Ettor, tvåor, treor och fyror – Qasa, byrå: Okto

Kortare filmer: Du har vad som krävs – Försvarsmakten, byrå: Nord DDB

Längre filmer: Länge leve tekniken (30-årsjubileum) – Elgiganten, byrå: Leo Burnett

PR: The Heart Surgeon’s Cookbook – Getinge, byrå: Forsman & Bodenfors

Utomhus: Kl(iMat)kampanjen – Oatly, byrå: Oatly Department of Mind Control

I mitten av april gick den årliga reklamtävlingen Guldägget 2025 av stapeln. Priset delas ut i 15 kategorier som innefattar allt från annonsering och innovation till filmer och förpackningsdesign. Flest priser på galan vann Forsman & Bodenfors som tilldelades 2 guldägg och 8 silverägg. Guldäggen vann de i kategorierna PR och Hantverk för sin kampanj “Heart Surgeon’s Cookbook” som de tog fram för Getinge. 

En gala med anor från 60-talet

Guldägget arrangeras sedan 1961 av Sveriges Kommunikationsbyråer och är till för att premiera och uppmärksamma landets mest kreativa och bästa kommunikationslösningar. Huvudpriserna som delas ut är Guldägg, Silverägg och Diplom. Det delas även ut fem specialpriser: Omställningsägget, Guldskrift, Guldblick, Platinaägget och Kycklingstipendiet. Galan sker alltid runt påsk, därav namnen på priserna. 

Huvudpriserna  delas ut av en jury bestående av 58 medlemmar, inklusive en ordförande. Traditionellt består juryn av personer från landets största reklam- och kommunikationsbyråer. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:

  • Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för lösningen.
  • Tydlighet – Att lösningen tydligt kommunicerar varumärket.
  • Relevans – Att lösningen är relevant för både avsändaren och mottagaren.
  • Hantverk Excellens– Hantering av bild, text, form och typografi.
  • Omdöme – Att ej bryta mot god etik.

Aktivering

Guld
Spells for Democracy – Ukrainian Witness – Kid Collective

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Annonsering

Guld
Stockholms Auktionsverk 350 år – Stockholms Auktionsverk – Affairs / Holmström Creative

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här

Audio

Guld
Max vs Max - Ett Radiodrama – Max – Åkestam Holst

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här

Digitalt

Guld
The Timeless Experiment – Asket – Save our souls

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här

Effekt

Guld
Tack för att du tar hand om oss – KPA Pension – Bloomy Ideas

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Förpackningsdesign

Guld
Nytt förpackningssystem lyfter AEG – Electrolux – BVD Stockholm

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Grafisk form

Guld
The Practice of Arranging Flowers & How to Embrace Seasonal Change – Liza Langen Flowers – Bryner Creative

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Hantverk

Guld
The Heart Surgeons Cookbook – Getinge – Forsman & Bodenfors

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Identitetsdesign

Guld
Socialdemokraterna Visuell Identitet – Socialdemokraterna – Kid collective / Kid ID

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Innovation

Guld
Julpåskölen – Eriksberg – BBDO

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Integrerat

Guld
Finnes: Ettor, tvåor, treor och fyror – Qasa – Okto

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Kortare filmer

Guld
Du har vad som krävs – Försvarsmakten – Nord DDB

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Längre filmer

Guld
Länge leve tekniken (30–årsjubileum) – Elgiganten – Leo

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

PR

Guld
The Heart Surgeon’s Cookbook – Getinge – Forsman & Bodenfors

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Utomhus

Guld
Kl(iMat)kampanjen – Oatly – Oatly Department of Mind Control

Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!

Specialpriser

Omställningsägget
Parental Leave – Nordea – Nord DDB

Guldskrift
Johan Holmström – Stockholms Auktionsverk 350 år

Guldblick
Teodor Nisbel Fjäll & Max Hultberg – Where there are tacos, there’s Coca-Cola

Platinaägget
Björn Ståhl

Kycklingstipendiet
Josefina Norén och Fabian Luthander
Lina Fremlén och Linnéa Woll
Axel Wahl

Läs mer om alla vinnare av årets specialpriser här

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.