Guldägget - Här är vinnarna 2025
Guldägget 2025 är avgjort! Se vilka kampanjer, byråer och idéer som prisades i årets upplaga – från PR och film till innovation och design.
Aktivering: Spells for Democracy: Ukrainian Witness – byrå: Kid Collective
Annonsering: Stockholms Auktionsverk 350 år – Stockholms Auktionsverk, byrå: Affairs / Holmström Creative
Audio: Max vs Max – Ett Radiodrama – Max, byrå: Åkestam Holst
Digitalt: The Timeless Experiment – Asket, byrå: Save Our Souls
Effekt: Tack för att du tar hand om oss – KPA Pension, byrå: Bloomy Ideas
Förpackningsdesign: Nytt förpackningssystem lyfter AEG – Electrolux/AEG, byrå: BVD Stockholm
Grafisk form: The Practice of Arranging Flowers & How to Embrace Seasonal Change – Liza Langen Flowers, byrå: Bryner Creative
Hantverk: The Heart Surgeon’s Cookbook – Getinge, byrå: Forsman & Bodenfors
Identitetsdesign: Socialdemokraterna Visuell Identitet – Socialdemokraterna, byrå: Kid Collective / Kid ID
Innovation: Julpåskölen – Eriksberg, byrå: BBDO
Integrerat: Finnes: Ettor, tvåor, treor och fyror – Qasa, byrå: Okto
Kortare filmer: Du har vad som krävs – Försvarsmakten, byrå: Nord DDB
Längre filmer: Länge leve tekniken (30-årsjubileum) – Elgiganten, byrå: Leo Burnett
PR: The Heart Surgeon’s Cookbook – Getinge, byrå: Forsman & Bodenfors
Utomhus: Kl(iMat)kampanjen – Oatly, byrå: Oatly Department of Mind Control
I mitten av april gick den årliga reklamtävlingen Guldägget 2025 av stapeln. Priset delas ut i 15 kategorier som innefattar allt från annonsering och innovation till filmer och förpackningsdesign. Flest priser på galan vann Forsman & Bodenfors som tilldelades 2 guldägg och 8 silverägg. Guldäggen vann de i kategorierna PR och Hantverk för sin kampanj “Heart Surgeon’s Cookbook” som de tog fram för Getinge.
En gala med anor från 60-talet
Guldägget arrangeras sedan 1961 av Sveriges Kommunikationsbyråer och är till för att premiera och uppmärksamma landets mest kreativa och bästa kommunikationslösningar. Huvudpriserna som delas ut är Guldägg, Silverägg och Diplom. Det delas även ut fem specialpriser: Omställningsägget, Guldskrift, Guldblick, Platinaägget och Kycklingstipendiet. Galan sker alltid runt påsk, därav namnen på priserna.
Huvudpriserna delas ut av en jury bestående av 58 medlemmar, inklusive en ordförande. Traditionellt består juryn av personer från landets största reklam- och kommunikationsbyråer. Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:
- Idéhöjd – Att med en stark och tydlig idé lyckas nå ut och beröra. Skapa intresse och initial förståelse för lösningen.
- Tydlighet – Att lösningen tydligt kommunicerar varumärket.
- Relevans – Att lösningen är relevant för både avsändaren och mottagaren.
- Hantverk Excellens– Hantering av bild, text, form och typografi.
- Omdöme – Att ej bryta mot god etik.
Aktivering
.jpg)
Guld
Spells for Democracy – Ukrainian Witness – Kid Collective
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Annonsering

Guld
Stockholms Auktionsverk 350 år – Stockholms Auktionsverk – Affairs / Holmström Creative
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här
Audio

Guld
Max vs Max - Ett Radiodrama – Max – Åkestam Holst
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här
Digitalt

Guld
The Timeless Experiment – Asket – Save our souls
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här
Effekt

Guld
Tack för att du tar hand om oss – KPA Pension – Bloomy Ideas
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Förpackningsdesign

Guld
Nytt förpackningssystem lyfter AEG – Electrolux – BVD Stockholm
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Grafisk form

Guld
The Practice of Arranging Flowers & How to Embrace Seasonal Change – Liza Langen Flowers – Bryner Creative
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Hantverk

Guld
The Heart Surgeons Cookbook – Getinge – Forsman & Bodenfors
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Identitetsdesign

Guld
Socialdemokraterna Visuell Identitet – Socialdemokraterna – Kid collective / Kid ID
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Innovation

Guld
Julpåskölen – Eriksberg – BBDO
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Integrerat

Guld
Finnes: Ettor, tvåor, treor och fyror – Qasa – Okto
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Kortare filmer
Guld
Du har vad som krävs – Försvarsmakten – Nord DDB
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Längre filmer
Guld
Länge leve tekniken (30–årsjubileum) – Elgiganten – Leo
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
PR

Guld
The Heart Surgeon’s Cookbook – Getinge – Forsman & Bodenfors
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Utomhus

Guld
Kl(iMat)kampanjen – Oatly – Oatly Department of Mind Control
Läs mer om kampanjen och juryns motivering här!
Specialpriser
Omställningsägget
Parental Leave – Nordea – Nord DDB
Guldskrift
Johan Holmström – Stockholms Auktionsverk 350 år
Guldblick
Teodor Nisbel Fjäll & Max Hultberg – Where there are tacos, there’s Coca-Cola
Platinaägget
Björn Ståhl
Kycklingstipendiet
Josefina Norén och Fabian Luthander
Lina Fremlén och Linnéa Woll
Axel Wahl
Läs mer om alla vinnare av årets specialpriser här!
.jpg)
