Retorik är inte något du har det är något du gör

CMOsvepet har träffat och intervjuat retorikexperten Barbro Fällman. Läs hela hela intervjun nu och ta del värdefulla insikter.

Skriven av
Redaktionen
den
6/5/2025
Kategori
Retorik

I en värld där varumärken kämpar om uppmärksamheten gäller det att inte bara synas utan att verkligen nå fram. Retorikexperten Barbro Fällman har utbildat toppchefer i årtionden och vet vad som krävs för att budskap ska landa oavsett om du pitchar en idé, driver en kampanj eller leder ett möte.

Här delar hon konkreta råd till dig som marknadschef om hur du kommunicerar med effekt, trovärdighet och känsla.

Vad tycker du att dagens marknadsförare och ledare behöver förstå om retorik?

Att klassisk retorik inte är särskilt akademisk den är logisk, konkret och livsviktig. Den hjälper dig att förbereda, strukturera och leverera ditt budskap så att det verkligen landar. Och det börjar alltid med målgruppen. Du måste veta vem du talar till innan du ens öppnar munnen.

Retorik förknippas ofta med stora scener men hur viktig är den i vardagskommunikationen?


Extremt viktig. Dålig kommunikation är en av de vanligaste orsakerna till konflikter både i privatlivet och i affärer. Ett dåligt förberett möte eller en slarvig pitch kan kosta både affären och förtroendet. Retorik hjälper dig att nå ut, nå fram och nå in.

Du pratar ofta om etos, logos och patos. Hur kan en marknadschef använda dessa begrepp?


Etos är din trovärdighet. Hur du ser ut, hur du låter, hur du bär ditt varumärke.
Logos är logiken och kunskapen bakom ditt budskap.
Och patos det är engagemanget. Alla tre behövs för att skapa effekt.

Du måste vara förberedd, tydlig och visa att du bryr dig.

Har du några tips på hur man tränar retorik i praktiken?


Absolut. Öva framför spegeln, spela in dig själv, be en kollega ge feedback. Och titta och lyssna på andra till exempel TED Talks. Fundera på vad som fungerar. Retorik är färskvara du behöver hålla dig igång.
Framför allt: våga prova nya sätt att inleda och avsluta din pitch eller ditt tal. Det är där minnet skapas.

Storytelling är populärt hur kan man använda det utan att det känns påklistrat?


Håll det enkelt. Följ modellen igår- idag-imorgon. Det ger både struktur och tydlighet och gör det lättare att komma ihåg både för dig själv och den som lyssnar. Håll kronologin, annars tappar du publiken.

Avslutningsvis vad är ditt bästa tips till marknadschefer som vill bli ännu bättre på att nå fram?


Var dig själv. Var förberedd. Och våga sticka ut på ett sätt som känns äkta. Inled starkt, avsluta tydligt, och slösa med retoriska frågor:
Vad betyder det här för oss?
Hur ska vi ta nästa steg?

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.