Omnicom och IPG:s sammanslagning blir verklighet
De är alla globala bolag som äger hundratals byråer, hanterar enorma medieinvesteringar och arbetar med många av världens största varumärken.
De så kallade “big six” inom reklam består av Omnicom, IPG, Publicis, WPP, Dentsu och Havas. De är alla globala bolag som äger hundratals byråer, hanterar enorma medieinvesteringar och arbetar med många av världens största varumärken. Tillsammans sysselsätter de över en miljon personer och står för en betydande del av världens medieinvesteringar.
Två av dessa aktörer, Omnicom och IPG, är nu mitt uppe i en sammanslagning.
Stora och välkända aktörer
Omnicom omfattar inte bara byråer som BBDO, DDB och TBWA utan erbjuder genom en rad andra bolag lösningar inom reklam, CRM-system, medieplanering och inköp, PR samt flera specialiserade kommunikationstjänster.
IPG äger också välkända aktörer som McCann, FCB och MullenLowe Group. Företaget består också av en uppsjö av andra företag som tillhandahåller tjänster inom medieplanering och inköp, data- och engagemangslösningar, integrerad reklam och kreativa lösningar, PR samt specialiserade kommunikations- och upplevelselösningar.
EU-kommissionens syn
Fusionen mellan Omnicom och IPG, värderad till 13,3 miljarder USD, förväntas resultera i skapandet av världens största reklambolag med över 20 miljarder USD i omsättning och cirka 100 000 anställda globalt.
EU- kommissionen har godkänt affären och bedömt att marknadsandelarna, som det sammanslagna bolaget kommer att besitta, är måttliga. Samtidigt som konkurrensen från de övriga i “big six”, WPP, Publicis, Dentsu och Havas, kvarstår. Kommissionen konstaterar att den sammanslagna gruppen fortfarande möter konkurrens och menar att kunderna kommer att kunna byta byråer och publicister och sändningsföretag behåller sitt förhandlingsutrymme.
Effekter av sammanslagningen
Sammanslagningen innebär att en större del av media, data, CRM och kreativa tillgångar kommer att hanteras av en och samma organisation, samtidigt som AI förändrar hur dessa funktioner integreras.
Omnicoms VD John Wren har beskrivit fusionen som ett sätt att skapa en ledande plattform för marknadsföring och försäljning, med fokus på data, media, kreativitet, produktion och teknik. Integrationsplanerna pekar på viss rationalisering, där den kreativa verksamheten ryktas koncentreras till BBDO, McCann och TBWA. Vissa överlappande nätverk eller regionala varumärken kan slås ihop eller avvecklas. Omnicoms kostnader för avgångsvederlag har mer än dubblerats under året, vilket tyder på att förberedelserna och omstruktureringen redan pågår.
AI och framtida fokus
En central del i vad som driver sammanslagningen är AI, som blir allt viktigare för att utveckla nya verktyg, hantera data och skapa kontinuerligt innehåll, snarare än för traditionell medieinköp. Omnicom planerar att integrera IPG:s data- och mediakapacitet i sin AI-plattform.
Sammantaget representerar fusionen en betydande förändring inom de stora reklambolagen. Namnen på byråerna kan förbli desamma, men strukturer, rapporteringslinjer och strategiska prioriteringar kommer att förändras.

