– SPonsrad artikel

Newsweek utvecklar AI-driven och personligt anpassad startsida

Initiativet ingår i ett större samarbete med Google Cloud och beskrevs nyligen i en artikel.

Skriven av
Isak Wahlberg
den
15/12/2025
Kategori:
Nyheter

Den amerikanska tidskriften Newsweek arbetar på en helt ny AI-driven startsida, inspirerad av Googles AI Mode. Initiativet ingår i ett större samarbete med Google Cloud och beskrevs nyligen i en artikel av Digiday.


En personlig startsida för alla

Den nya startsidan ska ge varje besökare en skräddarsydd upplevelse med lokalt väder, nyhetssummeringar och aktiekurser baserat på användarens plats. Startsidan är fortfarande under utveckling och väntas lanseras tidigast nästa vår.

Målet är att skapa en konversationsbaserad, AI-driven startsida som ska fungera mer som ett verktyg för användarna, öka tiden de spenderar på sajten och hjälpa till att motverka minskningen av besök från sökmotorer.


AI-personalisering som nästa steg

En AI-assistent hamnar i centrum av siten och ska låta användarna ställa frågor direkt på sidan. Newsweek vill också testa att hämta information från andra källor, inte bara från det egna arkivet. 

I en demo som visades för Digiday fanns en AI-driven ”Rekommenderat för dig”-sektion, baserad på användarens tidigare läsbeteende. Dessutom presenterades flikar för rankningar, evenemang och video, samt AI-genererad uppläsning av innehållet.

Effekterna av AI-rekommendationerna var tydliga:

  • Klickfrekvens: +20%
  • On-site-sökningar: +1 500% 
  • Artikelcirkulation: +30%

Branschexperter som intervjuats av Digiday menar att AI-driven personalisering kan bli ett viktigt verktyg för tidningar och nyhetssidor som vill behålla läsare när allt fler nyhetskonsumenter använder AI-baserad sökning.

Trots att Google fortfarande står för 50–60% av trafiken vill Newsweek bygga fler egna produkter för att minska sitt beroende av externa plattformar och stärka den direkta relationen med läsarna.


Ny design lade grunden

Allt detta blev möjligt tack vare Newsweeks webbplatsrenovering i augusti, där sajtens övergripande utseende byggdes om från grunden. Ombyggnationen gav dem möjlighet att modernisera sajten och skapa en stabilare grund för att möta de AI- och sökrelaterade utmaningar som drabbar publicister som är beroende av trafik från sökmotorer.

För att förnya sajten utvecklade Newsweek också ett nytt designsystem, Narrative, som består av en sammanhållen uppsättning designelement att använda på alla digitala plattformar. 


Mer filterbubblor? 

Trots att satsningen ser ut att medföra flertalet fördelar för Newsweek är frågan vad detta gör för läsaren i slutändan. I ett allt mer algoritmstyrt medielandskap är det redaktionella beslutet om vad som publiceras en av få saker som kan slå igenom de filterbubblor som idag präglar stora delar av den digitala världen. Hur AI-styrda nyhetssidor i slutändan kommer att påverka läsarna återstår att se. 

Taggar:
Isak Wahlberg

Isak är skribent på CMOsvepet. Med 9 års erfarenhet som copywriter på reklambyråer och som konsult rapporterar han om ett brett spektra av nyheter inom allt från sociala medier och podcasts till AI och annonsmotorer.