Retail media förväntas passera linjär TV för första gången någonsin
Globalt väntas investeringar i retail media uppnå cirka 170 miljarder USD, medan reklam i linjär TV sjunker till 144 miljarder USD och 139 miljarder USD nästa år, den lägsta nivån sedan 2005.
Enligt data publicerad av WARC Media förväntas annonsering i retail media (reklam i återförsäljares digitala och fysiska kanaler) i år för första gången gå om linjär TV.
Globalt väntas investeringar i retail media uppnå cirka 170 miljarder USD, medan reklam i linjär TV sjunker till 144 miljarder USD och 139 miljarder USD nästa år, den lägsta nivån sedan 2005.
Enligt prognoserna från WARC kommer retail media att bli det snabbast växande mediet och stå för drygt 15% av globala reklaminvesteringar i år.
Den snabba tillväxten inom retail media drivs främst av ökade satsningar i USA och Kina, där e-handelsplattformar och digitala butiksskärmar möjliggör väldigt exakt målgruppsanpassning baserad på förstapartdata.
Den europeiska marknaden, inklusive Sverige, följer efter, med lokala initiativ som Svensk Handels Retail Media Community som syftar till att bygga upp både kompetens och samarbete inom området.
-min.jpg)
