Retail media förväntas passera linjär TV för första gången någonsin

Globalt väntas investeringar i retail media uppnå cirka 170 miljarder USD, medan reklam i linjär TV sjunker till 144 miljarder USD och 139 miljarder USD nästa år, den lägsta nivån sedan 2005.

Skriven av
Marcus Samuelsson
den
1/10/2025
Kategori:
Nyheter

Enligt data publicerad av WARC Media förväntas annonsering i retail media (reklam i återförsäljares digitala och fysiska kanaler) i år för första gången gå om linjär TV.

Globalt väntas investeringar i retail media uppnå cirka 170 miljarder USD, medan reklam i linjär TV sjunker till 144 miljarder USD och 139 miljarder USD nästa år, den lägsta nivån sedan 2005.

Enligt prognoserna från WARC kommer retail media att bli det snabbast växande mediet och stå för drygt 15% av globala reklaminvesteringar i år. 

Den snabba tillväxten inom retail media drivs främst av ökade satsningar i USA och Kina, där e-handelsplattformar och digitala butiksskärmar möjliggör väldigt exakt målgruppsanpassning baserad på förstapartdata.

Den europeiska marknaden, inklusive Sverige, följer efter, med lokala initiativ som Svensk Handels Retail Media Community som syftar till att bygga upp både kompetens och samarbete inom området.

Taggar:
No items found.
Marcus Samuelsson

Marcus är redaktör på CMOsvepet. Med 10 års erfarenhet som marknadschef och som tillväxtstrateg på en kommunikationsbyrå, delar han strategiska perspektiv och utforskar beteendevetenskap, kreativ kommunikation, kundinsikt och praktiska case.