Rekordlågt förtroende för Sociala Medier och AI

Trots rekordlågt förtroende för AI och sociala medier spås användningen öka kraftigt. Personlig och medarbetardriven kommunikation lyfts fram som en väg att bygga tillit.

Skriven av
Redaktionen
den
2/6/2025
Kategori
Ai
  1. 0% av svenska folket har förtroende för hur AI-plattformar hanterar personlig information

  2. 32% av svenskarna att de är negativt inställda och lika många är tveksamma till AI.

  3. 3 av 10 svenskar anser att de har svårt att avgöra sanningshalten i innehåll på sociala medier.

  4. Att väga upp kommunikation som skapats med hjälp av AI i sociala medier med mänsklig kontakt kan vara ett framgångsrecept, enligt forskning från Lunds Universitet. 

Nyss släpptes två rapporter som visar på hur svenskarnas förtroende för AI och sociala medier är lågt. Samtidigt spås AI och sociala medier växa som verktyg för kommunikatörer. Genom personlig och medarbetardriven kommunikation kan förtroendegapet överbryggas. 

I rapporten Delade Meningar 2025, från Insight Intelligence, står det klart att 0% av svenska folket har förtroende för hur AI-plattformar hanterar personlig information. I en äldre rapport av Insight Intelligence, Svenska Folket och AI 2024, anger 32% av svenskarna att de är negativt inställda till AI och lika många är tveksamma. Vidare beskriver rapporten Källkritik 2025, publicerad av Internetstiftelsen, hur 3 av 10 svenskar anser att de har svårt att avgöra sanningshalten i innehåll på sociala medier. 

AI och Sociala medier spås användas allt mer 

Samtidigt som rapporterna pekar på en dyster verklighet vad gäller synen på både sociala medier och AI uppger Sveriges Kommunikatörer i sin trendspaning för 2025 att AI kommer bli “självklar som kollega” och användas som kommunikationsassistent av svenska företag.  Enligt siffror från Meltwater säger också 76%, av företag globalt, att sociala medier kommer att få en viktigare roll i deras kommunikation under 2025. 

Skillnaden mellan konsumenternas syn på sociala medier och AI i relation till företagens tro på verktygen är väldigt stor. För att överbrygga diskrepansen behöver den låga tilltron vändas till ett ökat förtroende för företagen i sociala medier. 

Sveriges Kommunikatörer identifierar även detta som en trend när de skriver att “Mänskliga relationer värderas mer” som en annan av årets trender. Trendrapporten är skriven av deras Trendråd, bestående av en rad namnkunniga individer från både byråer, offentlig sektor och näringsliv. De utvecklar påståendet genom att skriva: “När vi nyttjar tekniken till dess potential, kan vi lägga mer tid på det mänskliga som tekniken inte förmår. Kommunikatörer som lägger den mänskliga handen i rätt skeden för att skapa originellt och intressant innehåll med röd tråd kommer vinna förtroende.” 

Bygg tillit genom att släppa fram medarbetarna

Att väga upp kommunikation som skapats med hjälp av AI i sociala medier med mänsklig kontakt tycks vara ett framgångsrecept. I alla fall enligt en studie från Lunds Universitet som visar att myndigheter kan bygga tillit genom att släppa fram medarbetarna i sociala medier. Charlotte Simonsson, docent på Lunds Universitet, var med i projektet och säger följande i en intervju med just Sveriges Kommunikatörer: 

– Det krävs mod från både ledning och kommunikatörer för att låta medarbetarna stå i centrum i sociala medier. Det kan bli misstag, men man har samtidigt väldigt mycket att vinna genom att bygga den typen av relationer till medborgarna. Rätt använt kan digitala medier användas till att bygga bättre relationer med mottagarna. Men det förutsätter att vi använder sociala medier och digitala verktyg för att skapa interaktion, inte enbart pumpa ut information eller visa upp det positiva.

Källor: 

https://svenskarnaochinternet.se/utvalt/kallkritik-i-sverige-2025/

https://www.dagensmedia.se/digitalt/sociala-medier/svenskarna-litar-inte-pa-ai-eller-sociala-medier/

https://www.di.se/digital/ny-undersokning-svenskarna-mer-negativa-till-ai/

https://www.esamverka.se/download/18.d2562b193deefdeda9762/1736935740270/SvenskaFolketOchAI_2024.pdf

https://mb.cision.com/Main/8151/4119163/3322039.pdf

https://www.meltwater.com/en/state-of-social-media

https://www.sverigeskommunikatorer.se/globalassets/delade/trendrapport_final.pdf

https://www.sverigeskommunikatorer.se/kunskapsbank/artiklar/studien-fran-lunds-universitet-bygg-tillit-genom-att-slappa-fram-medarbetarna-i-sociala-medier/

Taggar:
Redaktionen

CMOsvepet drivs av en oberoende redaktion med fokus på att ge marknadschefer aktuell kunskap, inspiration och insikter för strategiska beslut i en snabbt föränderlig värld.